Схимничество (великая схима)

Монаху и схимонаху

Монахи, непорочно живущие в малой схиме, стяжавшие глубокое смирение, преуспевшие и в иных монашеских добродетелях, в особенности в молитве, могут быть пострижены в великую схиму. Решение об этом принимается епархиальным архиереем по представлению игумена и духовного собора.

Согласно чинопоследованию пострига в великую схиму, принимающий пострижение должен готовиться к нему «всяко якоже умираяй: ибо конечнее вторыми обеты отрицаяся мира, миру и всем мирским пристрастием умирает». Великосхимник призывается «иноческия обеты усугублением пред Господем обновляти». Смысл пострига в великую схиму отражен в особых одеждах, которые носит постриженный: в парамане с многокрестием и аналаве, украшенном изображениями Креста Господня и орудий Его страданий. Насельник, принявший пострижение в великую схиму, как правило освобождается от несения каких-либо административных послушаний. 

_______________________________________________________________

Воставшаго же настоятель велегласно вопрошает, глаголя:

Что пришел еси, брате, вторицею припадая ко святому жертвеннику, и ко святей дружине сей?

Ответ: Желая жития совершеннейшаго постническаго, честный отче.

Вопрос: Желаеши ли сподобитися ангельскому образу, и сопричтен быти лику инокующих, и иноческия обеты усугублением пред Господем обновляти?

Ответ: Ей, честный отче.

Настоятель: Воистинну добро дело и блаженно избрал еси, но аще и совершиши е: добрая бo дела трудом стяжаваются, и болезнию исправляются.

Вопрос: Вольным ли своим разумом вторицею сицевым образом приступаеши ко Господу?

Ответ: Ей, честный отче.

Вопрос: Не от некия ли беды, или нужды?

Ответ: Ни, честный отче.

Вопрос: Отрицаеши ли ся вторицею мира и яже в мире по заповеди Господней?

Ответ: Ей, честный отче.

Вопрошает: Обещаеши ли ся вторицею в монастыри сем, или в немже ти от святаго послушания повелено будет, и в постничестве даже до последняго издыхания твоего пребыти?

Ответ: Ей, Богу содействующу, честный отче.

Вопрос: Обещаеши ли вторицею сохранити себе в девстве, и целомудрии, и благоговении даже до смерти?

Ответ: Ей, Богу споспешствующу, честный отче.

Вопрос: Обещаеши ли вторицею хранити послушание даже до смерти ко игумену и ко всей о Христе братии?

Отвещает: Ей, Богу споспешствующу, честный отче.

Вопрос: Претерпиши ли всякую скорбь и тесноту иноческаго жития, Царствия ради Небеснаго?

Ответ: Ей, Богу споспешствующу, честный отче.

Вопрос: Обещаеши ли вторицею пребыти в нестяжании и вольней Христа ради во общем житии сущей нищете, ничтоже себе самому стяжавая, или храня, разве яже на общую потребу, и се от послушания, а не от своего произволения?

Ответ: Ей, честный отче, пребуду, Богу споспешствующу.

Виждь, чадо, каковы обеты вторицею даеши Владыце Христу: Ангели бо приидоша невидимо, написующе исповедание твое сие, о немже имаши истязан быти во Второе Пришествие Господа нашего Иисуса Христа. Сказую убо тебе всесовершенное житие, в немже по подобию Господне жительство является, засвидетельствуя яже подобает ти хранити и ихже подобает бегати. Отречение убо мира и сущих в мире ничтоже ино есть, по реченному, разве креста и смерти обещание; веждь убо себе от днешняго дне распята и умерщвлена быти мирови, совершеннаго ради сугубаго отречения: отрицаеши бо ся родителей, братий, жены, чад, отча сродства, содружества другов обычных, сущих в мире мятежей, попечений, стяжаний, имений, тщетныя и суетныя сласти же и славы, и отврещися имаши не точию предреченных, но и своея души по глаголу Господню, глаголющу: иже хощет по Мне ити, да отвержется себе, и возмет крест свой, и последует Ми. Аще убо воистинну последовати Ему изволил еси, и аще неложно нарещися Того ученик желаеши, уготовися от нынешняго времене, не ко отрадам, ни безпечалию, ни к пищам, ниже ко иному чесому от сущих на земли красных же и сладких, но к подвигом духовным, к воздержанию плоти, к очищению души, к нищете духовней же и телесней, ко плачу благому, ко всем скорбным и болезненным, радостотворнаго по Бозе жития; ибо алкати имаши, и жаждати, и наготу терпети, досаду же под'яти и поругание, поношение и гонение, и во многи ины впасти напасти, имиже сущий по Бозе живот начертавается; и егда сия вся постраждеши, радуйся, рече Господь: яко мзда твоя многа на небесех есть. Радостию убо радуйся, и веселием веселися, яко днесь избра тя, и отлучи тя Господь Бог от мирскаго жития, и постави тя якоже пред Лицем Своим, в предстоянии иноческаго чина, в воинстве ангеловиднаго жития, в высоте небоподражательнаго жительства, Тому ангельски служити, и Тому всецело работати, горняя мудрствовати, горних искати, наше бо житие, по апостолу, на небесех есть. Оле новаго звания! Оле дара тайны! Второе крещение приемлеши днесь, брате, богатыми Человеколюбца Бога даровании, и от грехов своих очищаешися, и сын света бываеши, и Сам Христос Бог наш радуется со святыми Своими Ангелы о покаянии твоем, закалая тебе тельца упитаннаго. Достойно прочее званию ходи, устранися от суетных пристрастий, возненавиди в долняя влекущую тя похоть, все свое желание преложи к небесным, отнюд не возвращайся вспять, да не будеши столп сланый, яко жена Лотова, (или якоже пес на своя блевотины возвращаяйся), и исполнится на тебе слово Господне, глаголющее, яко никтоже возложив руку на рало, и обращься вспять, управлен есть в Царствии Небеснем. Несть бо ти мала беда обещавшемуся ныне вся предреченная хранити, потом же нерадити о обетовании, или на первое житие возвратитися, или отца твоего духовнаго разлучитися, и сопостящихся братий, или туне хотящу в небрежении иждити дни своя, понеже тяжчайшее обрящеши осуждение, паче первых на Страшнем и неумытнем судищи Христове, елико множайшия благодати насладишися ныне, и лучши ти бе, по реченному, не обещатися, нежели обещавшуся не отдати. Ниже паки мни, яко в мимошедшем времени здешняго пребывания довольно подвизался еси к невидимым силам вражиим, но веждь, яко наипаче отныне приимут тя множайшии подвизи к бранем его, никакоже убо тя победити возможет огражденна тя обрет, к наставляющему тя верою крепкою, и любовию, и ко всякому послушанию и смирению правотою. Сего ради да отидет от Тебе всякое непослушание, прекословие, гордыня, рвение, ревность, зависть, ярость, кличь, хула, тайноядение, дерзновение, особное дружество, безчиние, любопрение, роптание, шептание, притяжание себе самому особное, аще и малыя коея и окаянныя вещи, и друзии вси злобнии виды, ихже ради приходит гнев Божий на таковая деющих, и вкоренятися начинает в них душам тлитель. Паче же вместо сих стяжи подобающая святым: братолюбие, безмолвие, кротость, молчание, благоговение, поучение и размышление божественных словес, и чтение, соблюдение сердца от лукавых помыслов, делание по силе, воздержание, и терпение даже до смерти, и на негоже отца обетование свое возложил еси, и первое и последнее исповедание, сердечных таин твоих николиже от него сокрывай, но всегда открывая ему сия исповедай, якоже Божественная писания глаголют: крещахуся бо, рече, исповедающе грехи своя.

Вопрос: Сия вся тако ли вторицею исповедаеши о уповании силы Божия, и в сих обетованиих претерпети обещаваеши ли ся даже до кончины живота твоего, благодатию Христовою?

Ответ: Ей, Богу споспешствующу, честный отче.

.......

Настоятель простер руку ко святому Евангелию, глаголет:

Се Христос невидимо предстоит; виждь, яко никтоже тя принуждает приити к сему образу, виждь, яко ты от предложения своего хощеши великий сей ангельский образ прияти.

Ответ: Ей, честный отче, от предложения своего.

_________________________________________________________________

Это нужно иметь в памяти и сердце своем. Все что обещался, должен исполнить. Не в половину, не в четверть, а все.